Kampauspalveluiden kirjallisia koulusta
Kemiallinen prosessi. Muotoilutuotteet
-
Mitä ja Miksi muotoilutuotteita käytetään kampauksien
teossa? Avaa kolmen käyttämäsi tuotteen INCI:t> ainesosien tehtävät
(Kampaukset-kirja s.59-)
Antamaan tukea ja ryhdikkyyttä,
pysyvyyttä kampaukseen. Muotoilutuote valitaan kampauksen pohjalle hiustyypin
ja halutun lopputuloksen mukaan.
Hiuksiin jätettävä hoitoaine, pesun
jälkeen. Muotovaahto. Rullien laitossa hiukset ovat pyyhekuivat, mutta niitä
hyvä pitää kosteana, siihen jokin muotoilusuihke viereen.
Muotoilutuotteet sisältävät mm.
kalvonmuodostajia eli polymeerejä. Niiden tehtävä on antaa hiuksille mekaanista
tukea, sitoa hiuksia toisiinsa ja säilyttää kampauksen muoto.
Tresemme kuivashampoo: Butane
(ponneaine), isobutane (ponneaine), propane (ponneaine), alcohol denat
(liuotin), isopropyl myristate (hajuste, hajua tai makua peittävä aine,
sideaine, pehmentävä aine), aqua (vesi), silica (hankaava aine, absorboiva aine, paakkuuntumisenestoaine ,
ominaistiheyttä säätelevä aine, opalisoiva aine, viskositeetinsäätäjä), parfum (hajuste),
amyl cinnamal (hajust), bentzyl alcohol, butylphenyl mettylpropaniol, geraniol,
hexyl cinnamal, linalool.
Biozell lämposuoja suihke: aqua,
dimethyl ether, alcohol denat, sodium polysyene suffonate, propylene glysol,
panthenol, peg-25 paba, citric acid, parfum, limonene (hajuste, liuotin)
Osis+ hiuslakka: dimethyl ether, alcohol denat, aqua, octylacrymide/acrylates/butylaminoethyl methacrylate, copolymer, aminomethyl propanol, linalool, limonene (hajuste, liuotin), butylphenyl methylpropional, benzyl sallclytate
Pohjatyötekniikat
- Kerro erilaisista pohjatyötekniikoista? (Kampaukset-kirja s. 89-)
-Kosteisiin hiuksiin käytettäviä pohjatyötekniikoita: föön, kampausrulla,
patukka, sormikihara, painamistekniikka.
- Kuiviin hiuksiin käytettäviä pohjatyötekniikoita: lämpörulla, patukka ja
rauta.
Hyvät tukea antavat muotoilutuottet tärkeää"
Työvälineet
-
Minkälaisia työvälieitä kampausten teossa käytetään?
(Kampaukset-kirja s.79-85>)
Erilaisia harjoja; luuranko, muotoilu, kolmirivinen, pyörö, lapio, aukikampaus
Aputyövälineinä: Leveitä kiharapuristimia, linnunnokka ja lainepuristimia
Hiuspinnejä ja hiusneuloja, nutturaneuloja ja kierrehiusneuloja.
Kumilenkkejä, valkkeja.
Verkkoja: kuivausverkko, viimeistelyverkko ja kampausverkko
Terveys, turvallisuus, toimintakyky, kestävä kehitys.
- Miten huomioit nämä (Terveys, turvallisuus, toimintakyky) kampauksia ja ehostuksia tehdessä?
- Kestävä kehitys. Miten huomioit nämä kampauksia ja ehostuksia tehdessä?
- Ergonomia, työvaiheet pitää suunnitella hyvin ennen kampauksen tekemistä, että tekijänä rasitut mahdollisimman vähän. Pitää huolen omasta kunnostaan, lihaksistaan. Turvallisuuteen, pitää katsoa että työvälineet ei loju pitkin poikin, vaan niille tarkoitetussa paikassa. Kuumat raudat ja johdot heti pois tieltä kun et enää tarvitse. Hiustuotteet jättävät lattiat liukkaaksi, huomioi se.
- Kestävässä kehityksessä, sammuta raudat kun et enään tarvitse, pestäessä asiakasta, huomoi ylimääräinen vedenkäynti, pese työvälineet hyvin.
- Mitä on ammattietiikka? Mitä se on kampauksia ja ehostuksia tehdessä?
- Kaikkia asiakkaita tulee kohdella samalla tavalla ja
yhtä kunnioittavasti.
- Kaikille tulee olla ystävällinen ja asiakkaan pitää
tuntea olonsa tervetulleeksi ja halutuksi asiakkaaksi.
- Asiakas tulee ottaa huomioon koko palvelun ajan,
eikä jättää yksinään istuskelemaan, ainakaan kertomatta minne menee tai
kauanko asiakas joutuu yksin odottamaan esimerkiksi värin vaikutusajalla.
- Asiakkaan kertomia asioita ei juoruilla eteenpäin,
vaan ne pidetään omana tietona.
- Parturi-kampaajalla tulee olla empatia kykyä ja kykyä
kuunnella asiakasta, oli asiat sitten iloisia tai surullisempia.
- Asiakkaalle pitää osata kertoa, jos asiakkaan
haluama leikkausmalli, väri tai ajattelema kampaus ei sovi hänelle. Tässä
tapauksessa pitää osata ehdottaa jotain vastaavaa mikä tuo asiakkaasta
paremmin hyvät puolet esiin.
- Asiakkaalle tulee varata riittävästi aikaa palvelun
toteuttamiseen.
- Omasta hyvinvoinnistaan tulee pitää huolta, jotta
työtään jaksaa tehdä iloisin mielin
- Parturi-kampaajan tulee ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan.
- Parturi-kampaajan tulee näyttää myös ulkoisesti
ammattitaitoiselta ja huolitellulta.
- Trendeistä ja uusimmista malleista ja kampauksista
tulee olla kartalla.
- Kampauksia tehdessä täytyy ottaa huomioon asiakkaan mahdollinen kulttuurillinen ero.
Muoti.
-
Millaiset
kampaukset ovat muotia nyt? eri ikäisille asiakkaille ja eri tyylisille.
Miehille ja naisille? Lyhyisiin, puoli pitkiin ja pitkiin hiuksiin?
Miehillä pitkään ollut ananas kampaus
vielä muodissa, mutta nyt alkanut näkymään jo hiukan pidempää. Otsahiuksia.
Sivut ja niska edelleen nätisti huolitellut. Jakauksen vetäminen koneella,
edelleen suosiossa. Miehet ovat nykyään suurin osa huolitellun näköisiä.
Varttuneemmilla miehillä nätti
leikkaus joka ei pistä silmään, föönauksella muotoiltu.
Naisilla messy look, kevyttä
kiharaa/lainetta, hiukset letillä. Kalanruotoletti joko koko päässä tai vaan
ponnarin jatkeena. Ranskan- ja hollantilaisenletin kanssa hiukset kiinni,
hiussuortuvia jätetään ohimoille, niskaan. Löysät niskanutturat, puolipitkillä
ja pitkillä hiuksilla. Lyhyissä hiuksissa näkyy kikkaroita, pientä lettiä.
Hiukset osaksi päällä kiinni, tämä sopii lyhyisiin, puolipitkiin ja pitkiin
hiuksiin.
Nämä sopivat minusta kaikenikäisille.
Toki tähän riippuu paljon asiakkaan oma tyyli.
Varttuneemmilla naisilla, polkka,
otsahiukset. Kevyet kiharat ja laineet.
Pesu+hoito
kampauksen alle
-
Minkälaisen pesun
ja hoidon teet kampauksien alle? Perustele? (Kampaukset s. 59-)
Jos hiuksissa on
muotoilutuotteita, pesisin syväpuhdistavalla.
Jos ei niin perus shampoo minkä valitsisin päänahkan mukaan asiakkaalle
sopivaksi. Hoitoaineen valitsen hiuksen kunnon mukaan. En tehohoitoa. Pikahoito
pesupaikalla. Liian hoitava hoitoaine latistaa hiusta ja tekee kampauksen
pysyvyydestä huonon.
Muoto-oppi
-
Miten huomioit muoto-opin kampauksia tehdessä? tee
tehtävä esimerkein ja käytä myös kuvia apuna. (Kampaukset-kirja s. 30-33)
Yleensä kasvot jaetaan seitsemään eri
kategoriaan; ovaali, neliö, suorakulmio, sydän, ympyrä, vinoneliö, päärynä.
Neliön muotoisissa kasvoja
lievennetään tekemällä ilmavuutta päälaelle ja kampaamalla hiukset
ohimolahdekkeista otsan suuntaan. Suoraa polkkaa tai raskaita suoria hiuksia
tulisi välttää.
Suorakolmion muotoisiin kasvoihin
tehdään ilmavuutta sivuille, joka tasapainoittaa kasvojen kapeaa vaikutelmaa.
Kampaus jätetään matalaksi. Kannattaa välttää suoria pitkiä kampausmalleja ja
keskipäänjakausta.
Sydämen muotoisiin kasvoihin sopii
epäsymmetrinen kampaus, jossa ohimolahdekkeet ja otsa on peitetty. Kannattaa
välttää kampaamasta hiuksia pois ohimoilta.
Ympyrän muotoisiin kasvoihin kampaus
rakennetaan päälaelle ja sivuista hiukset jätetään mataliksi, se lieventää
pyöreyttä. Tulisi välttää keksipäänjakausta tai selkeää vaakalinjaista
otsatukkaa.
Vinoneliön muotoisiin kasvoihin
kampauksen painopiste kannattaa tehdä leveimmän kohdan yläpuolelle.
Päärynän muotoisiin kasvoihin kampauksen ilmavuus tehdään sivuille ohimon ja takaraivon korkeudelle. Tulisi välttää kampauksen painopisteen luomista poskien kohdalle.
-Miksi siitä on tärkeää tietää juhliin menijänä ja pa-kana? -Kerro mitä
pitää huomioida, jos asiakas on menossa esim. hautajaisiin, häihin morsiamena,
gaalatilaisuuteen klo 18 jälkeen (nainen ja mies) (Kampaukset- kirja s.19-)
Etikettiä eli pukeutumiskoodia
tarvitaan, kun suunnitellaan kampausta juhlatilaisuuteen. Täytyy tietää minne
tilaisuuteen asiakas on menossa jotta osaa suunnitella oikeanlaisen kampauksen.
Pariskunnan tulee pukeutua niin että
asusteet ja kampaukset noudattavat samaa pukeutumiskoodia.
Klo:18.00 jälkeen nainen pukeutuu
juhlavammin, joten kampaus tulee olla myös sen mukainen. Mies käyttää smokkia,
täytyy olla huolliteltu.
Hääkampaus naisella on yleensä
juhlallinen ja siihen on kiinnitetty hiuskoriste, huntu tai kukkakoriste.
Miesten hiukset föönataan ja muotoillaan muotoilutuotteiden avulla siistiksi.
Hautajaisiin kampaus naiselle täytyy
olla virallinen ja huomiota herättämätön päiväkampaus. Miesten hiukset
viimeistellään föönin ja muotoilutuotteiden avulla.
Gaalatilaisuuteen naisele tehdään
kampaus joka on pitkissä hiuksissa nutturakampaus, lyhyet hiukset föönataan.
Kampauksessa voidaan käyttää erilaisia koristeita ja hiuslisäkkeitä. Miesten
kampaukset ovat tyylikkäitä föönikampauksia.
-
mikä on parturi-kampaajan muistilista kampauksia
suunnitellessa? (Kampaukset-kirja s. 16-) avaa, mitä sanat tarkoittavat?
*asiakkaan toiveet : Pitää ottaa
huomioon että asiakkaan täysi toive ei välttämättä toteudu, mutta pitää osata
tehdä se kuitenkin siihen tapaan mitä asiakas toivoo
*juhlatilaisuuden arvokkuus
*juhlapaikka, pukukoodi
*juhlapuku, asusteet, korut: kaikki 3
ylläolevaa liitän tähän. Pukukoodit asettavat tietyt kriteerit. Iltajuhlia
varten hiuksiin voidaan tehdä juhlavampi kampaus
*asiakkaan ikä, tyyli
*asiakkaan persoona: 2 ylläolevaa
tähän. Kampauksen ja asun on sovittava yhteen. Ikä ja tyyli ottaa huomioon. Ei
nuorelle kannate tehdä vanhan naisen kampausta. Tyylillä viimeistelet, jotta
kampaus sopii myös asiakkaan tyyliin
*hiusten pituus, hiusten määrä:
Pitkiin hiuksiin saat isommat näyttävämmät kampaukset, paksumpiin hiuksiin
täytyy varata enemmän aikaa laittoon. Lyhyeen hiukseen menee vähemmän aikaa,
mutta näyttäviä saa niistäkin näyttävät
*sivuprofiili, kaulan muoto
*vartalon muoto: Kun kampaus
suhtautetaan vartalonmuotoon, voidaan korostaa vartalonmallin parhaita puolia.
Kampauksella voidaan joko korostaa tai lieventää kasvojen piirteitä haluttuun
muotoon. Sivuprofiilin pitää kanssa olla asiakkaalle eduksi.
*sopivat muotoilutuotteet, sää:
Kampauksen pitää kestää, jos on kostea keli tiedossa, täytyy käyttää tuotteita
mitkä pitää kosteuden poissa
*sopivat työvälineet
*vallitseva muoti parturikampaajan oma
kampauksen toteutustapa
Kampauksen
muotoilun periaatteet.
-Kerro mitä muoto, pinta, kampaussuunta, väri merkitsevät kampauksissa? (Kampaukset-kirja
s. 26-)
Muodolla tarkoitetaan kampauksen
yleismuotoa ja ääriviivoja. Erilaisia muotoja on myös kampauksen sisällä.
Kampauksen ääriviivojen muoto voi olla ovaali. Asiakkaalle suunnitellaan
muoto-opillisesti oikein toteutettu kampaus, joka korostaa tai lieventää
asiakkaan kasvonpiirteitä.
Pinta kuvaa kampauksen
pintarakennetta, joka voi olla passiivinen tai aktiivinen. Passiivinen on
yleensä sileä, aktiivinen yleensä rikottu.
Suunta, jossa hiukset selvästi
levenevät jostain ja päätyvät johonkin. Hiuksista syntyy jatkuva suunta eli
kuvio, joka ei katkea välillä, vaikka yksittäiset hiukset katkeavat. Suunnan
tarkoitus on johdattaa katsojan silmät haluttuun kohteeseen.
Värillä vaikutetaan kampauksen
muotoon, pintaan ja suuntaan. Värillä lisätään syvyyttä ja ilmavuutta. Pinnasta
saadaan kolmiulotteinen, ja sillä voidaan korostaa suunnan vaikutusta.
Asiakkaan
tyyli, asiakkaan persoonallisen tyylin löytäminen.
-
Kerro 4
erilaisesta tyylistä ja miksi tyylien tuntemien on pa-kan työssä tärkeää? Ota
kuvia netistä eri tyylisistä juhlakampauksista eri mittaisiin hiuksiin tehtynä
(Kampaukset-kirja s.16-19)
Tyylejä on mm. klassinen tyyli: on
ajaton, sitä edustava asiakas arvostaa laatua sekä tyylikkyyttä. Kampaukset
ovat yksinkertaisia ja muodoltaan selkeitä ja sileitä.
Romanttinen tyyli: edustaa
naisellisuutta ja romanttisuutta. Asiakas kiinnittää silloin paljon huomiota
ulkonäköönsä ja yksityiskohtiin. Suositaan pitkiä hiuksia ja pehmeitä
kiharoita.
Luonnollinen tyyli: pukeutuu silloin
rennosti ja huolellisesti. Asiakas arvostaa helppohoitoisuutta ja helppoa
liikkumista, luontoa. Kampaus voi olla lyhyessä hiuksessa leikkausmallin
mukainen föönikampaus tai pitkissä hiuksissa suositaan yksinkertaista
nutturakampausta.
Dramaattinen tyyli: siinä rikotaan
rajoja ja ollaan rohkeita mutta samalla tyylikkään hienostuneita. Asiakas
arvostaa yleensä viimeisen muodin mukaisia asusteita. Kampauksissa on
kontrasteja niin väreissä, rytmissä kuin muodossa. Kampaukset ovat yleensä
erikoisia ja huomiota herättäviä.
Parturi-kampaajan tulee osata lukea
asiakasta, olemusta, tyyliä, pukeutumista. Tärkeää koska hän suunnittelee
kampauksen asiakkaan toiveiden perusteella. Pitää osata katsoa kasvojen muoto,
jottei kampaus esim levennä kasvoja tai kavenna liikaa.
Kampaus ja muotoilutuotetehtävä (Hiukset s. 150-155)
1. Mitä kampauksen suunnitteluvaiheessa määritellään?
·
Kampauksen käyttötarkoitus, kesto, muoto, koko ja pinnan
rakenne.
2. Mitkä ovat kampaustuotteiden tehtävät?
·
Tehtävänä on helpottaa hiusten pysymistä asetetussa
muodossa kuivauksen aikana. Ne myös muuttavat hiuksen ulkonäköä ja
pintarakennetta, antavat sileyden ja tuuheuden tuntua. Sitoo hiuksia toisiinsa,
parantaa hiuksen kammattavuutta, nopeuttaa hiuksen kuivumista, hidastaa
kosteuden imeytymistä hiuksiin, kiinnittää kampauksen pintahiukset.
3. Miksi INCI-tuntemus on tärkeää?
·
Auttaa pa-kaa selvittämään millaisesta tuotteesta on
kysymys. Vaikuttavien ainesosien keskinäiset suhteet vaikuttavat siihen miten
tuote käyttäytyy hiuksissa.
4. Mitä tarkoittavat:
a) Liuottimet
·
Tukee kampausta ja hidastaa kosteuden imeytymistä
kampaukseen, sisältää alkoholia, joka auttaa vettä haihtumaan nopeammin.
b) Kalvonmuodostajat
·
Muodostaa hiuksen pinnalle kalvon, ja sitoo hiuksia.
Saadaan hiuksen pinnalle karheutta ja tartuntakykyä, eli kitkaa.
c) Pehmittimet
·
Tarkoitus on tehdä hiuksiin jäävästä kalvosta joustava,
parantaa hiuksen kammattavuutta, liukastaa hiuksen pintaa, vähentää
sähköisyyttä tai pitää tuote notkeana.
d) Ponneaine
·
Aiheuttaa hiuskiinnepullon sisälle painetta, jonka
ansiosta tuote levittyy kevyenä ja tasaisena sumuna laajalle alueelle.
5. Kerro :
a) Kampausvaahdosta
·
Levitetään hiuksiin pohjatyövaiheessa. Tuote kuivuu
hitaasti. Voidaan käyttää myös kuiviin
hiuksiin, jos kampaus tehdään vaikka lämpörullilla.
b) Kampausnesteestä
·
Helposti levittyvä tuote. Sisältää runsaasti pehmittäviä
ja sähköisyyttä vähentäviä aineita.
c) Hiuskiinteestä
·
Viimeistelytuote. Sisältävät runsaasti kalvonmuodostajia
ja vähän pehmittimiä, minkä vuoksi hiuksen pinnalle muodostuva kalvo on kova. Käytetään
yleensä sitomaan kampaus, mutta voidaan käyttää myös tuperaauksen yhteydessä.
On myös olemassa rakennelakkoja.
d) Geeleistä
·
On koostumukseltaan paksuja tuotteita ja kuivuvat
hitaasti. Geelien avulla hiuksia voi muotoilla käsin tai kamman avulla. Esim
wetlook tai tarkat yksityiskohdat, eim. laineet otsalle tai pulisonkeihin.
e) Hiuspuutereista
·
On talkkimaista. Vaikuttaa lähinnä hiusvahan antamaa
vaikutusta. Levittyy pölymäisenä joka sirotellaan hiuksiin ja muotoillaan
käsin. Lyhyeen hiukseen erittäin hyvä tuote, tyveen hiukan puuteria ja käsillä
puristelu tai kammalla kevyt tupeeraus.
6. Mistä hiuskiinteen tai muotovaahdon ainesosista voit päätellä, että
tuote on koostumukseltaan spray?
·
Ponneaineesta
7. Miten pidoltaan vahvan ja kevyen tuotteen koostumus poikkeavat
toisistaan?
·
Kevyt antaa pienen pidon, ei ole niin tahmea kun taas
vahva tuote on erittäin tahmea jo käsissä kun viet sitä hiuksiin.
8. Mitä eroa on kampausnesteen ja muotovaahdon ainesosissa?
·
Vaahdon koostumus on kiinteä. Neste on helposti levittyvä
tuote.
·
Eri kalvonmuodostaja
·
Nesteessä on sähköisyyttä vähentävää ainetta, pehmitintä.
Kahta erilaista ainesosaa.
·
Eri pH:ta säätelevää ainetta
Lisäpalvelut ja myynti > parturikampaajan työnkuva
1. Mitä ovat
lisäpalvelut ja myynti parturi-kampaajan työssä? Miksi ne ovat tärkeitä?
·
Lisäpalvelut ovat muiden töiden ohessa tarjottavat ja
toteutettavat palvelut. Lisäpalveluja tarjoamalla saat tarjottua asiakkaalle
kokonaisvaltaisemman palvelun ja yrittäjälle se tarkoittaa lisää tuottoa.
·
Lisämyynnillä,
esim. color mask, hiuskiinteet, muut muotoilutuotteet, shampoot ja hoitoaineet,
partaöljyt, muut parranajoon liittyvät tuotteet, näillä saat myös lisää tuottoa
ja asiakkaalle parempaa palvelua penkistä kotiin saakka.
2. Kerro palvelun
laadun osatekijöistä?
·
Pätevyys: ammattitaitoisuus, uskottavuus, maine ja
etiikka
·
Asenne: käyttäytyminen, palvelualttius, kohteliaisuus,
viestintä, sisäinen yrittäjyys
·
Saavutettavuus: lähestyttävyys, joustavuus
·
Turvallisuus: luotettavuus, luottamuksellisuus
3. Mikä on
markkinoinnin vuosikello? Kerro esimerkkejä…mihin markkinoinnin vuosikelloa
tarvitaan?
·
Yksinkertaisuudessaan vuosikello voi olla taulukko tai
ympyrä. Sinne on hyvää jakaa kuukaudet ja ehkä jopa viikot. Miettiä mitä tekee
minäkin ajankohtana, ja missä milloinkin markkinoit. Mikä on kunkin kuukauden
markkinointibudjetti ja miten sitä käytetään.
·
Hyvällä markkinoinnilla ja suunnittelulla edesauttaa liikettä
ja itseä. Kun on laittanut kaiken ylös, tilannut tavarat, ennakoinut, helpottaa
työskentelyä.
4. Mitä on sisäinen
yrittäjyys?
·
Tarkoitetaan yrittäjämäistä toimintatapaa eli sitä, että
palkkatyötä tekevä ihminen suhtautuu työhönsä yhtä sitoutuneesti, innostuneesti
ja aloitteellisesti kuin jos hän työskentelisi omistamassaan yrityksessä.
5. Jos asiakkaina
olisivat Leena, Anne ja Marjo. Mitä lisäpalveluja/myyntiä suosittelit heille
hiusten leikkauksen yhteydessä?
·
Leena: Värin ehostusta, copper Color Mask, ja kotiin
color mask.
·
Anne: Haudehoitoa, ja kotiin shampoo/hoitoaine.
·
Marjo: Hartiahieronta, ja kotiin muotovaahto ja
hiuslakka.
Asiakkaan
persoonallisen tyylin löytäminen
1. Mitä hyviä
ominaisuuksia parturi-kampaajilla on hyvä olla leikkauksia ja kampauksia
suunnitellessa?
·
Hyvät vuorovaikutustaidot, kyky kuunnella asiakasta,
suunnitteluvaiheessa pitää olla ammattimainen ja sujuva
2. Mitä hän
analysoi ja miksi?
·
Ulkoisen olemuksen, tyylin, ja keskustelemalla hänen
kanssaan mieltymykset ja tottumukset. Analyysin perusteella pa-ka osaa
suositella asiakkaalle oikean tyylistä ja käyttötarkoituksen mukaista
kampausta.
3. Mitä ulkoisia
piirteitä tai ominaisuuksia voi asiakkailla olla? Kerro esimerkkejä?
·
Voi olla rohkea, rauhallinen, naisellinen tai miehekäs.
Voi olla myös kokeilunhaluinen , värikäs, hillitty, maanläheinen, tyylikäs tai
rento.
·
En esimerkiksi suosittelisi, hillitylle ihmiselle
dramaattista tyyliä, tai toisinpäin. Tai maanläheiselle oikein värikästä väriä.
Yleensä ihmisillä näkyy hiuksista heidän
tyyli mitä ne kantaa, sitä ei kannata alkaa rikkomaan uudella tyylillä joka
heille ei sovi.
4. Mitä muita
tärkeitä seikkoja parturi-kampaaja huomioi suunnitellessaan kampausta?
·
Kasvojen muodon, vartalon muotoa, minne tilaisuuteen
asiakas on menossa, asiakkaan puvun, kampauksen pitävyyden, onko ne esim.
ulkona tms.
5. Minkälainen on
parturi-kampaajan muistilista kampauksen suunnittelussa?
·
asiakkaan toiveet, juhlatilaisuuden arvokkuus,
juhlapaikka, pukeutumiskoodi, juhlapuku, asusteet ja korut, asiakkaan ikä,
asiakkaan tyyli, asiakkaan persoona, hiusten pituus, hiusten määrä, hiusten
kunto, kasvojen muoto, vartalon muoto, sivuprofiili, kaulan muoto, sopivat
muotoilutuotteet, sää, sopivat työvälineet, vallitseva muoti ja pa-ka:n oma
kampauksen toteutustapa
6. Miksi tyylien
tuntemus on tärkeää pa-kan työssä?
·
Onnistunut kampaus on asiakkaan näköinen, kampauksen ja
asun pitää olla yhteensopivat ja kampauksen yhtä lailla kuin asunkin pitää
sopia tilaisuuteen, johon asiakas osallistuu
7. Kerro eri tyyleistä ja miten huomiot
ne työssäsi:
a) luonnollinen tyyli
·
Edustava pukeutuu rennosti ja huolellisesti, hän arvostaa
luontoa, helppoa liikkumista ja helppohoitoisuutta. Vaatteiden värit ovat
maanläheiset värit: ruskeat, hiekan väri, okra, kellertävät kultasävyt sekä
sininen ja vihreän eri sävyt. Kampauksessa lyhyessä hiuksessa esim
föönikampaus, pitkissä hiuksissa yksinkertainen nutturakampaus.
b) klassinen tyyli
·
On ajaton, arvostaa laatua ja tyylikkyyttä. Asusteissa
yleensä yksinkertainen ja laadukas asuste. Väreinä: laivastonsininen,
valkoinen, keskitumma (sininen, violetti, vihreä) ja neutraalit sävyt.
Kampaukset ovat yksinkertaisia ja muodoltaan sileitä ja selkeitä. Pitkät
hiukset siististi nutturalla tai avonaisena suorat tai taipuisat. Lyhyemmässä
mallissa kampaus, joka sopii kasvojen muotoon.
c) dramaattinen tyyli
·
Rikotaan rajoja ja ollaan rohkeita mutta samalla
tyylikkään huoliteltuja. Asusteissa muodikkaat, huomiota herättäviä, väriltään
voimakkaita. Punainen, sininen, keltainen yhdistettynä mustaan. Vältetään
röyhelöitä, kuvioita ja liian naisellista vaikutelmaa. Kampaukset ovat yleensä
erikoisia ja huomiota herättäviä.
d) romanttinen tyyli
·
Edustaa romantiikkaa ja naisellisuutta. Kiinnittää paljon
huomiota ulkonäköön ja yksityiskohtiin, mm koruihin. Sametti, pitsi ja silkki
sopivat tyyliin. Väreinä, pinkki, vaaleanpunainen, erisävyiset violetit
yhdistettynä pastellinsävyihin. Kampauksissa suositaan pitkiä hiuksia ja
pehmeitä kiharakampauksia.
Kommentit
Lähetä kommentti