Kampaajapalveluiden kirjallisia
Muoto-opin tehtävä 27.4
Kemiallinen prosessi. Muotoilutuotteet
- Mitä ja Miksi muotoilutuotteita käytetään kampauksien teossa? Avaa kolmen käyttämäsi tuotteen INCI:t> ainesosien tehtävät (Kampaukset-kirja s.59-)
Antamaan tukea ja ryhdikkyyttä, pysyvyyttä kampaukseen. Muotoilutuote valitaan kampauksen pohjalle hiustyypin ja halutun lopputuloksen mukaan.
Hiuksiin jätettävä hoitoaine, pesun jälkeen. Muotovaahto. Rullien laitossa hiukset ovat pyyhekuivat, mutta niitä hyvä pitää kosteana, siihen jokin muotoilusuihke viereen.
Muotoilutuotteet sisältävät mm. kalvonmuodostajia eli polymeerejä. Niiden tehtävä on antaa hiuksille mekaanista tukea, sitoa hiuksia toisiinsa ja säilyttää kampauksen muoto.
Tresemme kuivashampoo: Butane (ponneaine), isobutane (ponneaine), propane (ponneaine), alcohol denat (liuotin), isopropyl myristate (hajuste, hajua tai makua peittävä aine, sideaine, pehmentävä aine), aqua (vesi), silica (hankaava aine, absorboiva aine, paakkuuntumisenestoaine , ominaistiheyttä säätelevä aine, opalisoiva aine, viskositeetinsäätäjä), parfum (hajuste), amyl cinnamal (hajust), bentzyl alcohol, butylphenyl mettylpropaniol, geraniol, hexyl cinnamal, linalool.
Biozell lämposuoja suihke: aqua, dimethyl ether, alcohol denat, sodium polysyene suffonate, propylene glysol, panthenol, peg-25 paba, citric acid, parfum, limonene (hajuste, liuotin)
Osis+ hiuslakka: dimethyl ether, alcohol denat, aqua, octylacrymide/acrylates/butylaminoethyl methacrylate, copolymer, aminomethyl propanol, linalool, limonene (hajuste, liuotin), butylphenyl methylpropional, benzyl sallclytate
Pohjatyötekniikat
- Kerro erilaisista pohjatyötekniikoista? (Kampaukset-kirja s. 89-)
-Kosteisiin hiuksiin käytettäviä pohjatyötekniikoita: föön, kampausrulla, patukka, sormikihara, painamistekniikka.
- Kuiviin hiuksiin käytettäviä pohjatyötekniikoita: lämpörulla, patukka ja rauta.
Hyvät tukea antavat muotoilutuottet tärkeää"
Työvälineet
- Minkälaisia työvälieitä kampausten teossa käytetään? (Kampaukset-kirja s.79-85>)
Erilaisia kampoja; mestari, viimeistely, selvitys, piikki, viimeistely, tupeeraus
Erilaisia harjoja; luuranko, muotoilu, kolmirivinen, pyörö, lapio, aukikampaus
Aputyövälineinä: Leveitä kiharapuristimia, linnunnokka ja lainepuristimia
Hiuspinnejä ja hiusneuloja, nutturaneuloja ja kierrehiusneuloja.
Kumilenkkejä, valkkeja.
Verkkoja: kuivausverkko, viimeistelyverkko ja kampausverkko
Terveys, turvallisuus, toimintakyky, kestävä kehitys.
- Miten huomioit nämä (Terveys, turvallisuus, toimintakyky) kampauksia ja ehostuksia tehdessä?
- Kestävä kehitys. Miten huomioit nämä kampauksia ja ehostuksia tehdessä?
- Ergonomia, työvaiheet pitää suunnitella hyvin ennen kampauksen tekemistä, että tekijänä rasitut mahdollisimman vähän. Pitää huolen omasta kunnostaan, lihaksistaan. Turvallisuuteen, pitää katsoa että työvälineet ei loju pitkin poikin, vaan niille tarkoitetussa paikassa. Kuumat raudat ja johdot heti pois tieltä kun et enää tarvitse. Hiustuotteet jättävät lattiat liukkaaksi, huomioi se.
- Kestävässä kehityksessä, sammuta raudat kun et enään tarvitse, pestäessä asiakasta, huomoi ylimääräinen vedenkäynti, pese työvälineet hyvin.
- Mitä on ammattietiikka? Mitä se on kampauksia ja ehostuksia tehdessä?
- Kaikkia asiakkaita tulee kohdella samalla tavalla ja yhtä kunnioittavasti.
- Kaikille tulee olla ystävällinen ja asiakkaan pitää tuntea olonsa tervetulleeksi ja halutuksi asiakkaaksi.
- Asiakas tulee ottaa huomioon koko palvelun ajan, eikä jättää yksinään istuskelemaan, ainakaan kertomatta minne menee tai kauanko asiakas joutuu yksin odottamaan esimerkiksi värin vaikutusajalla.
- Asiakkaan kertomia asioita ei juoruilla eteenpäin, vaan ne pidetään omana tietona.
- Parturi-kampaajalla tulee olla empatia kykyä ja kykyä kuunnella asiakasta, oli asiat sitten iloisia tai surullisempia.
- Asiakkaalle pitää osata kertoa, jos asiakkaan haluama leikkausmalli, väri tai ajattelema kampaus ei sovi hänelle. Tässä tapauksessa pitää osata ehdottaa jotain vastaavaa mikä tuo asiakkaasta paremmin hyvät puolet esiin.
- Asiakkaalle tulee varata riittävästi aikaa palvelun toteuttamiseen.
- Omasta hyvinvoinnistaan tulee pitää huolta, jotta työtään jaksaa tehdä iloisin mielin
- Parturi-kampaajan tulee ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan.
- Parturi-kampaajan tulee näyttää myös ulkoisesti ammattitaitoiselta ja huolitellulta.
- Trendeistä ja uusimmista malleista ja kampauksista tulee olla kartalla.
- Kampauksia tehdessä täytyy ottaa huomioon asiakkaan mahdollinen kulttuurillinen ero.
Muoti.
- Millaiset kampaukset ovat muotia nyt? eri ikäisille asiakkaille ja eri tyylisille. Miehille ja naisille? Lyhyisiin, puoli pitkiin ja pitkiin hiuksiin?
Miehillä pitkään ollut ananas kampaus vielä muodissa, mutta nyt alkanut näkymään jo hiukan pidempää. Otsahiuksia. Sivut ja niska edelleen nätisti huolitellut. Jakauksen vetäminen koneella, edelleen suosiossa. Miehet ovat nykyään suurin osa huolitellun näköisiä.
Varttuneemmilla miehillä nätti leikkaus joka ei pistä silmään, föönauksella muotoiltu.
Naisilla messy look, kevyttä kiharaa/lainetta, hiukset letillä. Kalanruotoletti joko koko päässä tai vaan ponnarin jatkeena. Ranskan- ja hollantilaisenletin kanssa hiukset kiinni, hiussuortuvia jätetään ohimoille, niskaan. Löysät niskanutturat, puolipitkillä ja pitkillä hiuksilla. Lyhyissä hiuksissa näkyy kikkaroita, pientä lettiä. Hiukset osaksi päällä kiinni, tämä sopii lyhyisiin, puolipitkiin ja pitkiin hiuksiin.
Nämä sopivat minusta kaikenikäisille. Toki tähän riippuu paljon asiakkaan oma tyyli.
Varttuneemmilla naisilla, polkka, otsahiukset. Kevyet kiharat ja laineet.
Pesu+hoito kampauksen alle
- Minkälaisen pesun ja hoidon teet kampauksien alle? Perustele? (Kampaukset s. 59-)
Jos hiuksissa on muotoilutuotteita, pesisin syväpuhdistavalla. Jos ei niin perus shampoo minkä valitsisin päänahkan mukaan asiakkaalle sopivaksi. Hoitoaineen valitsen hiuksen kunnon mukaan. En tehohoitoa. Pikahoito pesupaikalla. Liian hoitava hoitoaine latistaa hiusta ja tekee kampauksen pysyvyydestä huonon.
Muoto-oppi
- Miten huomioit muoto-opin kampauksia tehdessä? tee tehtävä esimerkein ja käytä myös kuvia apuna. (Kampaukset-kirja s. 30-33)
Yleensä kasvot jaetaan seitsemään eri kategoriaan; ovaali, neliö, suorakulmio, sydän, ympyrä, vinoneliö, päärynä.
Neliön muotoisissa kasvoja lievennetään tekemällä ilmavuutta päälaelle ja kampaamalla hiukset ohimolahdekkeista otsan suuntaan. Suoraa polkkaa tai raskaita suoria hiuksia tulisi välttää.
Suorakolmion muotoisiin kasvoihin tehdään ilmavuutta sivuille, joka tasapainoittaa kasvojen kapeaa vaikutelmaa. Kampaus jätetään matalaksi. Kannattaa välttää suoria pitkiä kampausmalleja ja keskipäänjakausta.
Sydämen muotoisiin kasvoihin sopii epäsymmetrinen kampaus, jossa ohimolahdekkeet ja otsa on peitetty. Kannattaa välttää kampaamasta hiuksia pois ohimoilta.
Ympyrän muotoisiin kasvoihin kampaus rakennetaan päälaelle ja sivuista hiukset jätetään mataliksi, se lieventää pyöreyttä. Tulisi välttää keksipäänjakausta tai selkeää vaakalinjaista otsatukkaa.
Vinoneliön muotoisiin kasvoihin kampauksen painopiste kannattaa tehdä leveimmän kohdan yläpuolelle.
Päärynän muotoisiin kasvoihin kampauksen ilmavuus tehdään sivuille ohimon ja takaraivon korkeudelle. Tulisi välttää kampauksen painopisteen luomista poskien kohdalle.
-Miksi siitä on tärkeää tietää juhliin menijänä ja pa-kana? -Kerro mitä pitää huomioida, jos asiakas on menossa esim. hautajaisiin, häihin morsiamena, gaalatilaisuuteen klo 18 jälkeen (nainen ja mies) (Kampaukset- kirja s.19-)
Etikettiä eli pukeutumiskoodia tarvitaan, kun suunnitellaan kampausta juhlatilaisuuteen. Täytyy tietää minne tilaisuuteen asiakas on menossa jotta osaa suunnitella oikeanlaisen kampauksen.
Pariskunnan tulee pukeutua niin että asusteet ja kampaukset noudattavat samaa pukeutumiskoodia.
Klo:18.00 jälkeen nainen pukeutuu juhlavammin, joten kampaus tulee olla myös sen mukainen. Mies käyttää smokkia, täytyy olla huolliteltu.
Hääkampaus naisella on yleensä juhlallinen ja siihen on kiinnitetty hiuskoriste, huntu tai kukkakoriste. Miesten hiukset föönataan ja muotoillaan muotoilutuotteiden avulla siistiksi.
Hautajaisiin kampaus naiselle täytyy olla virallinen ja huomiota herättämätön päiväkampaus. Miesten hiukset viimeistellään föönin ja muotoilutuotteiden avulla.
Gaalatilaisuuteen naisele tehdään kampaus joka on pitkissä hiuksissa nutturakampaus, lyhyet hiukset föönataan. Kampauksessa voidaan käyttää erilaisia koristeita ja hiuslisäkkeitä. Miesten kampaukset ovat tyylikkäitä föönikampauksia.
- mikä on parturi-kampaajan muistilista kampauksia suunnitellessa? (Kampaukset-kirja s. 16-) avaa, mitä sanat tarkoittavat?
*asiakkaan toiveet : Pitää ottaa huomioon että asiakkaan täysi toive ei välttämättä toteudu, mutta pitää osata tehdä se kuitenkin siihen tapaan mitä asiakas toivoo
*juhlatilaisuuden arvokkuus
*juhlapaikka, pukukoodi
*juhlapuku, asusteet, korut: kaikki 3 ylläolevaa liitän tähän. Pukukoodit asettavat tietyt kriteerit. Iltajuhlia varten hiuksiin voidaan tehdä juhlavampi kampaus
*asiakkaan ikä, tyyli
*asiakkaan persoona: 2 ylläolevaa tähän. Kampauksen ja asun on sovittava yhteen. Ikä ja tyyli ottaa huomioon. Ei nuorelle kannate tehdä vanhan naisen kampausta. Tyylillä viimeistelet, jotta kampaus sopii myös asiakkaan tyyliin
*hiusten pituus, hiusten määrä: Pitkiin hiuksiin saat isommat näyttävämmät kampaukset, paksumpiin hiuksiin täytyy varata enemmän aikaa laittoon. Lyhyeen hiukseen menee vähemmän aikaa, mutta näyttäviä saa niistäkin näyttävät
*sivuprofiili, kaulan muoto
*vartalon muoto: Kun kampaus suhtautetaan vartalonmuotoon, voidaan korostaa vartalonmallin parhaita puolia. Kampauksella voidaan joko korostaa tai lieventää kasvojen piirteitä haluttuun muotoon. Sivuprofiilin pitää kanssa olla asiakkaalle eduksi.
*sopivat muotoilutuotteet, sää: Kampauksen pitää kestää, jos on kostea keli tiedossa, täytyy käyttää tuotteita mitkä pitää kosteuden poissa
*sopivat työvälineet
*vallitseva muoti parturikampaajan oma kampauksen toteutustapa
Kampauksen muotoilun periaatteet.
-Kerro mitä muoto, pinta, kampaussuunta, väri merkitsevät kampauksissa? (Kampaukset-kirja s. 26-)
Muodolla tarkoitetaan kampauksen yleismuotoa ja ääriviivoja. Erilaisia muotoja on myös kampauksen sisällä. Kampauksen ääriviivojen muoto voi olla ovaali. Asiakkaalle suunnitellaan muoto-opillisesti oikein toteutettu kampaus, joka korostaa tai lieventää asiakkaan kasvonpiirteitä.
Pinta kuvaa kampauksen pintarakennetta, joka voi olla passiivinen tai aktiivinen. Passiivinen on yleensä sileä, aktiivinen yleensä rikottu.
Suunta, jossa hiukset selvästi levenevät jostain ja päätyvät johonkin. Hiuksista syntyy jatkuva suunta eli kuvio, joka ei katkea välillä, vaikka yksittäiset hiukset katkeavat. Suunnan tarkoitus on johdattaa katsojan silmät haluttuun kohteeseen.
Värillä vaikutetaan kampauksen muotoon, pintaan ja suuntaan. Värillä lisätään syvyyttä ja ilmavuutta. Pinnasta saadaan kolmiulotteinen, ja sillä voidaan korostaa suunnan vaikutusta.
Asiakkaan tyyli, asiakkaan persoonallisen tyylin löytäminen.
- Kerro 4 erilaisesta tyylistä ja miksi tyylien tuntemien on pa-kan työssä tärkeää? Ota kuvia netistä eri tyylisistä juhlakampauksista eri mittaisiin hiuksiin tehtynä (Kampaukset-kirja s.16-19)
Tyylejä on mm. klassinen tyyli: on ajaton, sitä edustava asiakas arvostaa laatua sekä tyylikkyyttä. Kampaukset ovat yksinkertaisia ja muodoltaan selkeitä ja sileitä.
Romanttinen tyyli: edustaa naisellisuutta ja romanttisuutta. Asiakas kiinnittää silloin paljon huomiota ulkonäköönsä ja yksityiskohtiin. Suositaan pitkiä hiuksia ja pehmeitä kiharoita.
Luonnollinen tyyli: pukeutuu silloin rennosti ja huolellisesti. Asiakas arvostaa helppohoitoisuutta ja helppoa liikkumista, luontoa. Kampaus voi olla lyhyessä hiuksessa leikkausmallin mukainen föönikampaus tai pitkissä hiuksissa suositaan yksinkertaista nutturakampausta.
Dramaattinen tyyli: siinä rikotaan rajoja ja ollaan rohkeita mutta samalla tyylikkään hienostuneita. Asiakas arvostaa yleensä viimeisen muodin mukaisia asusteita. Kampauksissa on kontrasteja niin väreissä, rytmissä kuin muodossa. Kampaukset ovat yleensä erikoisia ja huomiota herättäviä.
Parturi-kampaajan tulee osata lukea asiakasta, olemusta, tyyliä, pukeutumista. Tärkeää koska hän suunnittelee kampauksen asiakkaan toiveiden perusteella. Pitää osata katsoa kasvojen muoto, jottei kampaus esim levennä kasvoja tai kavenna liikaa.
Kampaus ja muotoilutuotetehtävä (Hiukset s. 150-155)
1. Mitä kampauksen suunnitteluvaiheessa määritellään?
· Kampauksen käyttötarkoitus, kesto, muoto, koko ja pinnan rakenne.
2. Mitkä ovat kampaustuotteiden tehtävät?
· Tehtävänä on helpottaa hiusten pysymistä asetetussa muodossa kuivauksen aikana. Ne myös muuttavat hiuksen ulkonäköä ja pintarakennetta, antavat sileyden ja tuuheuden tuntua. Sitoo hiuksia toisiinsa, parantaa hiuksen kammattavuutta, nopeuttaa hiuksen kuivumista, hidastaa kosteuden imeytymistä hiuksiin, kiinnittää kampauksen pintahiukset.
3. Miksi INCI-tuntemus on tärkeää?
· Auttaa pa-kaa selvittämään millaisesta tuotteesta on kysymys. Vaikuttavien ainesosien keskinäiset suhteet vaikuttavat siihen miten tuote käyttäytyy hiuksissa.
4. Mitä tarkoittavat:
a) Liuottimet
· Tukee kampausta ja hidastaa kosteuden imeytymistä kampaukseen, sisältää alkoholia, joka auttaa vettä haihtumaan nopeammin.
b) Kalvonmuodostajat
· Muodostaa hiuksen pinnalle kalvon, ja sitoo hiuksia. Saadaan hiuksen pinnalle karheutta ja tartuntakykyä, eli kitkaa.
c) Pehmittimet
· Tarkoitus on tehdä hiuksiin jäävästä kalvosta joustava, parantaa hiuksen kammattavuutta, liukastaa hiuksen pintaa, vähentää sähköisyyttä tai pitää tuote notkeana.
d) Ponneaine
· Aiheuttaa hiuskiinnepullon sisälle painetta, jonka ansiosta tuote levittyy kevyenä ja tasaisena sumuna laajalle alueelle.
5. Kerro :
a) Kampausvaahdosta
· Levitetään hiuksiin pohjatyövaiheessa. Tuote kuivuu hitaasti. Voidaan käyttää myös kuiviin hiuksiin, jos kampaus tehdään vaikka lämpörullilla.
b) Kampausnesteestä
· Helposti levittyvä tuote. Sisältää runsaasti pehmittäviä ja sähköisyyttä vähentäviä aineita.
c) Hiuskiinteestä
· Viimeistelytuote. Sisältävät runsaasti kalvonmuodostajia ja vähän pehmittimiä, minkä vuoksi hiuksen pinnalle muodostuva kalvo on kova. Käytetään yleensä sitomaan kampaus, mutta voidaan käyttää myös tuperaauksen yhteydessä. On myös olemassa rakennelakkoja.
d) Geeleistä
· On koostumukseltaan paksuja tuotteita ja kuivuvat hitaasti. Geelien avulla hiuksia voi muotoilla käsin tai kamman avulla. Esim wetlook tai tarkat yksityiskohdat, eim. laineet otsalle tai pulisonkeihin.
e) Hiuspuutereista
· On talkkimaista. Vaikuttaa lähinnä hiusvahan antamaa vaikutusta. Levittyy pölymäisenä joka sirotellaan hiuksiin ja muotoillaan käsin. Lyhyeen hiukseen erittäin hyvä tuote, tyveen hiukan puuteria ja käsillä puristelu tai kammalla kevyt tupeeraus.
6. Mistä hiuskiinteen tai muotovaahdon ainesosista voit päätellä, että tuote on koostumukseltaan spray?
· Ponneaineesta
7. Miten pidoltaan vahvan ja kevyen tuotteen koostumus poikkeavat toisistaan?
· Kevyt antaa pienen pidon, ei ole niin tahmea kun taas vahva tuote on erittäin tahmea jo käsissä kun viet sitä hiuksiin.
8. Mitä eroa on kampausnesteen ja muotovaahdon ainesosissa?
· Vaahdon koostumus on kiinteä. Neste on helposti levittyvä tuote.
· Eri kalvonmuodostaja
· Nesteessä on sähköisyyttä vähentävää ainetta, pehmitintä. Kahta erilaista ainesosaa.
· Eri pH:ta säätelevää ainetta
Lisäpalvelut ja myynti > parturikampaajan työnkuva
1. Mitä ovat lisäpalvelut ja myynti parturi-kampaajan työssä? Miksi ne ovat tärkeitä?
· Lisäpalvelut ovat muiden töiden ohessa tarjottavat ja toteutettavat palvelut. Lisäpalveluja tarjoamalla saat tarjottua asiakkaalle kokonaisvaltaisemman palvelun ja yrittäjälle se tarkoittaa lisää tuottoa.
· Lisämyynnillä, esim. color mask, hiuskiinteet, muut muotoilutuotteet, shampoot ja hoitoaineet, partaöljyt, muut parranajoon liittyvät tuotteet, näillä saat myös lisää tuottoa ja asiakkaalle parempaa palvelua penkistä kotiin saakka.
2. Kerro palvelun laadun osatekijöistä?
· Pätevyys: ammattitaitoisuus, uskottavuus, maine ja etiikka
· Asenne: käyttäytyminen, palvelualttius, kohteliaisuus, viestintä, sisäinen yrittäjyys
· Saavutettavuus: lähestyttävyys, joustavuus
· Turvallisuus: luotettavuus, luottamuksellisuus
3. Mikä on markkinoinnin vuosikello? Kerro esimerkkejä…mihin markkinoinnin vuosikelloa tarvitaan?
· Yksinkertaisuudessaan vuosikello voi olla taulukko tai ympyrä. Sinne on hyvää jakaa kuukaudet ja ehkä jopa viikot. Miettiä mitä tekee minäkin ajankohtana, ja missä milloinkin markkinoit. Mikä on kunkin kuukauden markkinointibudjetti ja miten sitä käytetään.
· Hyvällä markkinoinnilla ja suunnittelulla edesauttaa liikettä ja itseä. Kun on laittanut kaiken ylös, tilannut tavarat, ennakoinut, helpottaa työskentelyä.
4. Mitä on sisäinen yrittäjyys?
· Tarkoitetaan yrittäjämäistä toimintatapaa eli sitä, että palkkatyötä tekevä ihminen suhtautuu työhönsä yhtä sitoutuneesti, innostuneesti ja aloitteellisesti kuin jos hän työskentelisi omistamassaan yrityksessä.
5. Jos asiakkaina olisivat Leena, Anne ja Marjo. Mitä lisäpalveluja/myyntiä suosittelit heille hiusten leikkauksen yhteydessä?
· Leena: Värin ehostusta, copper Color Mask, ja kotiin color mask.
· Anne: Haudehoitoa, ja kotiin shampoo/hoitoaine.
· Marjo: Hartiahieronta, ja kotiin muotovaahto ja hiuslakka.
Asiakkaan persoonallisen tyylin löytäminen
1. Mitä hyviä ominaisuuksia parturi-kampaajilla on hyvä olla leikkauksia ja kampauksia suunnitellessa?
· Hyvät vuorovaikutustaidot, kyky kuunnella asiakasta, suunnitteluvaiheessa pitää olla ammattimainen ja sujuva
2. Mitä hän analysoi ja miksi?
· Ulkoisen olemuksen, tyylin, ja keskustelemalla hänen kanssaan mieltymykset ja tottumukset. Analyysin perusteella pa-ka osaa suositella asiakkaalle oikean tyylistä ja käyttötarkoituksen mukaista kampausta.
3. Mitä ulkoisia piirteitä tai ominaisuuksia voi asiakkailla olla? Kerro esimerkkejä?
· Voi olla rohkea, rauhallinen, naisellinen tai miehekäs. Voi olla myös kokeilunhaluinen , värikäs, hillitty, maanläheinen, tyylikäs tai rento.
· En esimerkiksi suosittelisi, hillitylle ihmiselle dramaattista tyyliä, tai toisinpäin. Tai maanläheiselle oikein värikästä väriä. Yleensä ihmisillä näkyy hiuksista heidän tyyli mitä ne kantaa, sitä ei kannata alkaa rikkomaan uudella tyylillä joka heille ei sovi.
4. Mitä muita tärkeitä seikkoja parturi-kampaaja huomioi suunnitellessaan kampausta?
· Kasvojen muodon, vartalon muotoa, minne tilaisuuteen asiakas on menossa, asiakkaan puvun, kampauksen pitävyyden, onko ne esim. ulkona tms.
5. Minkälainen on parturi-kampaajan muistilista kampauksen suunnittelussa?
· asiakkaan toiveet, juhlatilaisuuden arvokkuus, juhlapaikka, pukeutumiskoodi, juhlapuku, asusteet ja korut, asiakkaan ikä, asiakkaan tyyli, asiakkaan persoona, hiusten pituus, hiusten määrä, hiusten kunto, kasvojen muoto, vartalon muoto, sivuprofiili, kaulan muoto, sopivat muotoilutuotteet, sää, sopivat työvälineet, vallitseva muoti ja pa-ka:n oma kampauksen toteutustapa
6. Miksi tyylien tuntemus on tärkeää pa-kan työssä?
· Onnistunut kampaus on asiakkaan näköinen, kampauksen ja asun pitää olla yhteensopivat ja kampauksen yhtä lailla kuin asunkin pitää sopia tilaisuuteen, johon asiakas osallistuu
7. Kerro eri tyyleistä ja miten huomiot ne työssäsi:
a) luonnollinen tyyli
· Edustava pukeutuu rennosti ja huolellisesti, hän arvostaa luontoa, helppoa liikkumista ja helppohoitoisuutta. Vaatteiden värit ovat maanläheiset värit: ruskeat, hiekan väri, okra, kellertävät kultasävyt sekä sininen ja vihreän eri sävyt. Kampauksessa lyhyessä hiuksessa esim föönikampaus, pitkissä hiuksissa yksinkertainen nutturakampaus.
b) klassinen tyyli
· On ajaton, arvostaa laatua ja tyylikkyyttä. Asusteissa yleensä yksinkertainen ja laadukas asuste. Väreinä: laivastonsininen, valkoinen, keskitumma (sininen, violetti, vihreä) ja neutraalit sävyt. Kampaukset ovat yksinkertaisia ja muodoltaan sileitä ja selkeitä. Pitkät hiukset siististi nutturalla tai avonaisena suorat tai taipuisat. Lyhyemmässä mallissa kampaus, joka sopii kasvojen muotoon.
c) dramaattinen tyyli
· Rikotaan rajoja ja ollaan rohkeita mutta samalla tyylikkään huoliteltuja. Asusteissa muodikkaat, huomiota herättäviä, väriltään voimakkaita. Punainen, sininen, keltainen yhdistettynä mustaan. Vältetään röyhelöitä, kuvioita ja liian naisellista vaikutelmaa. Kampaukset ovat yleensä erikoisia ja huomiota herättäviä.
d) romanttinen tyyli
· Edustaa romantiikkaa ja naisellisuutta. Kiinnittää paljon huomiota ulkonäköön ja yksityiskohtiin, mm koruihin. Sametti, pitsi ja silkki sopivat tyyliin. Väreinä, pinkki, vaaleanpunainen, erisävyiset violetit yhdistettynä pastellinsävyihin. Kampauksissa suositaan pitkiä hiuksia ja pehmeitä kiharakampauksia.
Kommentit
Lähetä kommentti